28 Ekim 2013 Pazartesi

BEN, KENDİM VE BERGEN/AYŞE BAŞAK KABAN


Gönderen: Leylak Dalı



Bergen ismini duymayan yoktur sanırım-çok genç kuşağı saymazsak-müzikle biraz hemhâl olanlar arasında. Hüzünlü hikayesini de bilirsiniz eminim. Kocası tarafından önce yüzüne kezzap atılarak gözünün biri kör edilen ve henüz 30 yaşındayken de yine kocası tarafından vurularak öldürülen Bergen. Ün yaptığı müzik türüyle hiç ilgilenmesem de yaşam öyküsüyle ve çocukluğumun geçtiği Yenimahalle'de bir dönem yaşamış olmasıyla dikkatimi çekmişti hep. "Ben, Kendim ve Bergen" isimli bir kitabın çıktığını duyduğumda Bergen'i mi konu alıyor emin olamamıştım. Gerçekten kitaba adını veren öykü Bergen'i konu alıyormuş. Son derece etkileyici bir öykü imiş hem de. Yalnızca o değil, kitapta yer alan diğer öyküler de en az Bergen'inki kadar etkileyici. Ayşe Başak Kaban tüm öykülerinin kahramanlarını sıradan ama sıradışı insanlardan seçmiş. Ötekileştirdiğimiz, dışladığımız, burun kıvırıp geçtiğimiz, görmemezlikten geldiğimiz insanlar bu öykülere konu olanlar.  "Kırmızı Saçlı Peri" de cinayete kurban giden bir travestiyle, "Garnik ile Şaşik"de-ki beni en çok etkileyen öykülerden biriydi bu-Ermeni bir dede-torunla, "Dayımın Kemikleri"nde yıllardır kayıp oğlunu bekleyen bir anneanneyle, "Kıvrım"da kocasını vuran Ayşin'le, "Kırmızı Pabuçlar"da kaybedilen bir babayla, "Deli İbrahim'in Gülüşü"nde hayvanları seven deli bir yazarla, "Kimliği Belirsiz Cesetler Albümü"nde kayıp bir eşle, "Bir Akşam Vakti"nde zihni karışmış bir anayla ve "Temmuz Bahçesi"nde zihinsel özürlü bir evlatla özdeşleştiriyorsunuz kendinizi. Dönüp dönüp okunası öyküler bunlar; sade ve bir o kadar da ezber bozan.

"Garnik ile Şaşik"den küçük bir alıntıyla bitirelim:
"Yoksul çocukların bakışlarında yoksunluk vardır. Onlar bunu gizlemeye gerek görmezler ama bir şekilde kaderlerini değiştirip zengin olsalar dahi geriye itelemeye çalıştıkları o yoksunluk orada asılı kalır. Kimse başaramaz çocukluk yıllarının izlerini silmeyi. Yoksullluk bir kez yaşandı mı, ne olursa olsun kalır bir yerlerinizde."


Ben, Kendim ve Bergen
Ayizi Kitap/2012, 1. bası/144 sayfa
Öykü

Hiç yorum yok:

HANGİ KİTABI ARAMIŞTINIZ?