14 Mart 2013 Perşembe

YÜZBAŞI VE KADINLAR TABURU/MARİO VARGAS LLOSA

Gönderen: atalet



Bu kitabı yeni okumadım... Machu Pichu maketi ve yanındaki fotoğraf, çok okuyan, çok gezen bir dostumdan armağan olarak gelince, yanına Peru'lu yazarın kitabını da alıp kitaplık kurduna konuk olsun dedim. Fotoğrafladıktan sonra yeniden hızlı bir okuma yaptım..


 LIosa Latin Amerika'nın en ünlü yazarlarından ve Peru'nun renkli yüzlerinden; yazara  " gücün yapısını  haritalamada  ve bireylerin direnç, başkaldırı ve yenilgilerini çarpıcı bir şekilde betimlemedeki becerileri için" 1982'de Nobel Ödülü verildi. 1990 yılında Peru Devlet Başkamlığına aday gösterildi.

Bu romanında Peru Ordusu'nun 'düzen' ve 'disiplin' anlayışını askerler için açılan bir 'genelev' aracılığı ile işler.

Kitap arkası tanıtım yazısı:
Peru Ordusu'na mensup askerler izin günlerinde çevre köy ve kasabalardaki kadın ve kızların ırzına geçmektedir. Askerlerin bu cüretkârlığına halkın tepki gösterip 'isyan' etmesinden çekinen generaller çözümü askerler için bir genelev açmakta bulurlar. Ve subayların sicil dosyalarına bakarak görev bilinci çok gelişmiş, yöneticilik kabiliyeti çok yüksek, orduyu ve vatanını çok seven bir üsteğmeni bu işle görevlendirirler... Üsteğmen içki içmeyen, kumar oynamayan, karısından başka hiçbir kadınla beraber olmayan, 'mahçup' diye tanımlanabilecek biri olmasına rağmen 'emir verildiği için' görevi kabul eder...
Görev bilinci ve örgütlenme becerisi çok yüksek olan üsteğmen terfi eder ve yüzbaşı olur.. Büyük bir çaba ile topladığı hosteslerle Peru ordusunun "en iyi çalışan kurumu" dedikleri kadınlar taburuna komuta etmeye başlar..Hostesler diğer erler gibi içtimaya çıkıp tekmil vermeyi öğrenirler..

Llosa bu kitabında  çarpıcı bir konu ile okuru çarpmaya çalışmaz.. Esas amacı Peru ordusunun hayatın bütün alanlarını denetleme, herşeye matematiksel bir düzen ve disiplin sınırları içinde hakim olma isteğiyle dalga geçmektir.. Bunu da pek güzel başarır.
Bu anlamda antimilitarist bir kara mizah örneğidir kitap..
Ben okurken çok gülmüştüm.. yıllar önce idi, kitabı yeniden karıştırdığımda bugün daha farklı bir gözle gördüğümü, mizahın "kara" yanını daha fazla algıladığımı farkettim. Tavsiye ederim.
Malesef yeni baskısı yok ama dileyenler için sahaflardan bulma imkanı olacaktır.


Yüzbaşı ve Kadınlar Taburu (Pantaleon y las Visitadoras)
Mario Vargas Llosa
Çeviri: Sargut Şölçün
Ayrıntı Yayınları, 1988 İstanbul, 247 Sayfa
Roman




3 yorum:

Adsız dedi ki...

Bu kitabı okumamıştım, listeme aldım. Öneriniz için teşekkürler. Kitabın konusu hakkında yazdıklarınızı okuyunca, bir yerlerden İsmail Kadare'nin Ölü Ordunun Generali isimli kitabı aklıma geliverdi. 15 yıl kadar önce filmini izledikten sonra, baskısı tükenen kitabını deli gibi arayıp zar zor bulup okumuştum.
Bu arada 14 Mart Tıp Bayramınızı da kutlarım. Sevgiler.
Mine

Pınar dedi ki...

Blogumda "Yazar Ayları" isimli bir etkinliğim var. Mart ayı yazarımız da Mario Vargas Llosa idi. Sizin de bu yorumunuzu Mart ayında yayınlamanız hoş bir tesadüf olmuş :)

carpediem dedi ki...

ben de.

HANGİ KİTABI ARAMIŞTINIZ?